20 Σεπτεμβρίου, 2022

Πλαίσιο για το πρόγραμμα δράσης σχολικού έτους 2022-23

 

Πηγή εικόνας: https://samosvoice.gr/2020/02/20/fotoreportaz-to-scholeio-pou-oneirevo/

Πλαίσιο για το πρόγραμμα δράσης
της Ένωσης των Συλλόγων Γονέων Μαθητών και Μαθητριών Δήμου Θέρμης (ΕτΣΓκΚΜΜΔΘ)
για το σχολικό έτος 2022-23,
που απευθύνεται σε όλους τους συλλόγους


Αγαπητοί γονείς των ΔΣ των Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων του Δήμου Θέρμης. Θέλουμε να μοιραστούμε μαζί σας ένα πλαίσιο “καθοδήγησης” των δράσεών μας για την επόμενη σχολική χρονιά

  • και αφενός σας καλούμε να το εμπλουτίσετε με τη βοήθεια ενός ερωτηματολογίου που θα σας αποσταλεί άμεσα
  • και αφετέρου σας καλούμε να συστήσουμε όλοι μαζί ομάδες εργασίας που θα επιληφθούν την επεξεργασία εξειδικευμένων προτάσεων και δράσεων.

Πληροφορίες για την Ένωση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Μαθητών και Μαθητριών Δήμου Θέρμης (ΕτΣΓκΚΜΜΔΘ)

Η ΕτΣΓκΚΜΜΔΘ είναι σύμφωνα με το νόμο δευτεροβάθμιο όργανο / σύλλογος των συλλόγων γονέων του Δήμου Θέρμης. Μπορείτε να βρείτε στοιχεία για το καταστατικό τα μέλη του ΔΣ κοκ στη σελίδα μας https://enosithermis.blogspot.com/  και στη σελίδα του fb https://www.facebook.com/enosisgkmm.thermis

 H Ένωση(τΣΓΝΝΔΘ), μαζί με τις ενώσεις των άλλων Δήμων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, συστήνουν την Ομοσπονδία των Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Μαθητών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Δείτε σε αυτή τη σελίδα στοιχεία για την Ομοσπονδία και http://omegokmak.blogspot.com/

 Οι Ομοσπονδίες των επιμέρους περιφερειών συστήνουν την Ανωτάτη Συνομοσπονδία γονέων μαθητών Ελλάδας ΑΣΓΜΕ http://www.asgme.gr/. Στην ιστοσελίδα της μπορείτε να βρείτε χρήσιμες πληροφορίες και μεταξύ άλλων το αλφαβητάρι - οδηγό στο www.asgme.gr/wp-content/uploads/2018/07/alphavitari-final-web.pdf


Πλαίσιο προγραμματισμού

Ακολουθεί το πλαίσιο του προγραμματισμού των δράσεών μας. Πρέπει να επισημανθεί ότι οι στοχεύσεις που προτείνονται δεν είναι με οποιοδήποτε τρόπο ταξινομημένες με κάποια σειρά  προτεραιότητας και άρα θεωρούνται όλες το ίδιο σημαντικές. Συγκεκριμένα,

  • Στην αρχή υπάρχουν προτάσεις για τον τρόπο που θέλουμε να λειτουργούμε.
  • Στη συνέχεια υπάρχουν προτάσεις δημιουργικότητας για την καλλιέργεια υγιών σχέσεων ανάμεσα στους μαθητές, τους διδάσκοντες, τους γονείς, το περιβάλλον και τους άλλους φορείς
  • Τέλος, υπάρχουν σημαντικά ζητήματα διεκδίκησης σχετικά με υποδομές και την επάρκεια των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το όραμά μας για το σχολείο

Το σχολείο είναι μία σύνθεση άυλων ανθρώπινων σχέσεων και υλικών χώρων / εργαλείων / αναλωσίμων. Στόχος του είναι η παιδεία των μαθητών / τριών, δηλαδή

  • η μετάδοση γνώσεων (θεωρητικών, αλλά και χρηστικών / εφαρμοσμένων για την κάλυψη των αναγκών των κοινωνιών με βιώσιμο τρόπο)
  • η  καλλιέργεια αξιών (συνεργασία, αλληλεγγύη, τιμιότητα, σεβασμός, ειλικρίνεια, προσφορά στην κοινότητα, περιβαλλοντική συνείδηση, ειρήνη, ισότητα στα δικαιώματα και τις ευκαιρίες ανεξαρτήτως του φύλου, της φυλής, του θρησκεύματος,  κοκ) 
  • η καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής (επικοινωνία, κριτική ανάλυση, οργανωτικότητα, λήψη αποφάσεων, ενσυναίσθηση, παραγωγή καινοτομιών, δημιουργία ομάδας, επίλυση συγκρούσεων κοκ).

Τα παραπάνω θέλουμε να τα επιτυγχάνει με εκπαιδευτικές μεθόδους που το καθιστούν ελκυστικό για τους μαθητές, που αναδεικνύει τα διαφορετικά ταλέντα του καθενός / καθεμιάς, που καλύπτει τα εκπαιδευτικά κενά και τις μορφωτικές ανισότητες που παράγουν οι κοινωνικές ανισότητες.

Το σχολείο που επιθυμούμε δεν έχει κακούς και καλούς μαθητές, έχει μόνο διαφορετικά άτομα με διαφορετικές δεξιότητες και ταλέντα που οικοδομούν βιώσιμες και ευημερούσες κοινότητες μέσα από τη συλλογική αλληλεπίδρασή τους.

 Προϋπόθεση αποτελεί το ενιαίο δεκατετράχρονο σχολείο, που θα παρέχει σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες τη βασική γενική μόρφωση, σαν απαραίτητη βάση, όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά και της όποιας επαγγελματικής εκπαίδευσης.


Ιδιοκτησία, σχεδιασμός και διαχείριση των σχολείων

Τα σχολεία είναι η κοινή περιουσία όλων των πολιτών και για τον λόγο αυτό οι υπηρεσίες τους παρέχονται προς όλους χωρίς καμία άλλη οικονομική επιβάρυνση. Ο σχεδιασμός τους, ο τρόπος λειτουργίας τους, η αξιολόγησή τους και ο συνεχής ανασχεδιασμός τους, θα πρέπει να γίνεται από, με και για όλα τα μέρη της σχολικής κοινότητας: διδάσκοντες, μαθητές/τριες, γονείς, δηλαδή τα πάντα να συμβαίνουν με συμμετοχικό τρόπο.

Ιδιαίτερα οι μαθητές/τριες πρέπει να αισθάνονται ότι το σχολείο είναι και ο δικός τους χώρος, για τον οποίο έχουν και αυτοί/ές  δικαίωμα να εκφράσουν τη γνώμη τους και να συναποφασίζουν για το πως θέλουν να είναι και να λειτουργεί.

 

Η σχέση της Ένωσης ΣΓκΚΔΘ με τους συλλόγους γονέων & κηδεμόνων

Οι σύλλογοι γονέων & κηδεμόνων πρέπει να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του τρόπου επίλυσης των κοινών μας ζητημάτων, να βοηθούν ο ένας τον άλλο αναδεικνύοντας και διαδίδοντας καλές πρακτικές, να είναι αλληλέγγυοι σε όποιον σύλλογο το χρειάζεται, να διερευνούν μαζί και να σχεδιάζουν λύσεις για τα προβλήματα που τους απασχολούν και για τα όσα θέλουν να αξιοποιήσουν. Η Ένωση Συλλόγων Γονέων του Δήμου Θέρμης (ΕΣΓΔΘ) οφείλει να παίξει ένα συντονιστικό και καταλυτικό ρόλο οργανώνοντας τη συνεργασία αυτή, δίνοντας χώρο έκφρασης των δημιουργικών δυνατοτήτων και των προβλημάτων και  διεκδικώντας την στήριξη των πρώτων και επίλυση των δεύτερων.

 

Η σχέση με τα κέντρα λήψης αποφάσεων

Ως Ένωση ΣΓκΚΔΘ διεκδικούμε να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη μας σε όλα τα ζητήματα που αφορούν στα σχολεία στη φάση της διαμόρφωσης των πολιτικών για αυτά και όχι απλά να είμαστε σχολιαστές αυτών των πολιτικών που αποφασίζονται ερήμην μας. Θεωρούμε ότι μπορούμε αφενός να συν-δημιουργήσουμε όλοι/ες μαζί τους όρους οικοδόμησης του σχολείου που περιγράψαμε παραπάνω και αφετέρου να διεκδικήσουμε ότι οι όροι αυτοί θα γίνουν αποδεκτοί, ενώ ταυτόχρονα να διαφυλάξουμε τα όσα καλά ήδη υπάρχουν.

 

Προϋποθέσεις επιτυχίας: Δημιουργία ομάδων,  μαζικοποίηση της συμμετοχής, νησίδες κοινωνικής καινοτομίας

Για αυτό καλούμε όλους τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων του δήμου Θέρμης να γίνουν συνοδοιπόροι μας δημιουργώντας μαζί μας ομάδες εργασίας που θα καταγράφουν συστηματικά πληροφορίες και θα επεξεργάζονται και θα προτείνουν λύσεις, για τις οποίες το ΔΣ της ΕΣΓκΚΜΜΔΘ θα παίρνει αποφάσεις για την υλοποίηση / διεκδίκησή τους.

Θεωρούμε πως μόνο με τον τρόπο αυτόν το γονεϊκό κίνημα γίνεται μαζικό και κατά συνέπεια εισακούεται και συμβάλλει στη διαμόρφωση πολιτικών προς όφελος του σχολείου που περιγράψαμε.

Επίσης θεωρούμε ότι όταν υπάρχουν “νησίδες” κοινωνικής καινοτομίας σε κάποια σχολεία, τότε το παράδειγμά τους μπορεί και πρέπει να μεταδίδεται πιο εύκολα και όταν στη συνέχεια αποκτούν μία μαζική υποστήριξη μετατρέπονται σε πολιτικές που αφορούν σε όλα τα σχολεία.

Για τους  λόγους αυτούς θα εντείνουμε την επικοινωνία και ανταλλαγή απόψεων με τους συλλόγους και θα εκμεταλλευτούμε όλες τις ψηφιακές λύσεις που τις διευκολύνουν.

 

Ζητήματα που θεωρούμε ότι πρέπει να μας απασχολήσουν, αφού συμπληρωθούν από τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων και αφού δημιουργηθούν ομάδες επεξεργασίας τους (πάλι με τη συνδρομή των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων).


Δημιουργούμε και συμβάλλουμε στα ακόλουθα:

  1. Αντιμετώπιση της σχολικής βίας: Εφαρμογή της σχολικής διαμεσολάβησης, εκπαίδευση στη μη βίαιη επικοινωνία. Ουσιαστικό ρόλο θα παίξει και η αναβάθμιση της λειτουργίας των συνελεύσεων και της αίσθησης ότι τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη συν-διαμόρφωση του σχολείου και των κανόνων του γεγονός που συμβάλλει στην καλλιέργεια του σεβασμού, της αλληλεγγύης και ειρηνικής επίλυσης των διαφορών (βλέπε επόμενους στόχους).
  2. Συμβολή στην αντιμετώπιση των εξαρτήσεων όπως τα ναρκωτικά και το  Διαδίκτυο
  3. Ουσιαστική λειτουργία της δημοκρατικής λήψης αποφάσεων από τα παιδιά, ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης. Αποφάσεις με όσο το δυνατόν πιο άμεση δημοκρατία και εκμάθηση μεθόδων συζήτησης και λήψης αποφάσεων. Να καθιερωθούν οι Παρασκευές της συνέλευσης όπου διδάσκοντες και παιδιά ορίζουν τους κανόνες και τις «τιμωρίες» για τη σχολική ζωή. Ο διδάσκων καθοδηγεί αλλά έχει μόνο μία ψήφο. Τα παιδιά νιώθουν έμπρακτα ότι συμμετέχουν στη διαμόρφωση της σχολικής ζωής.
  4. Συμμετοχικός σχεδιασμός των χώρων του σχολείου: Αυλές, τοίχοι, διακόσμηση κοκ. Το σχολείο είναι δικό μας όταν το σχεδιάζουμε εμείς τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
  5. Αλλαγή διατροφικού μοντέλου για την υγεία και μείωση των περιβαλλοντικών προβλημάτων: Δημιουργία δικτύου σχολικών λαχανόκηπων. Έλεγχος προμηθειών κυλικείων και όπου είναι δυνατόν διαχείριση τους με τους μαθητές να παράγουν την τροφή τους.
  6. Περιβαλλοντική συνείδηση και διαχείριση στερεών αστικών  αποβλήτων: Μείωση, επανάχρηση, διαλογή στην πηγή. Διαμοιρασμός πόρων (παιδικών βιβλίων, παιχνιδιών, ρούχων κοκ). Δημιουργία δικτύου περιβαλλοντικών ομάδων των παιδιών σε συνεργασία με διδάσκοντες και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της κοινότητας Λιβαδίου
  7. Διάδοση της γνώσης χωρίς πατέντες: Ρομποτική και κατασκευές με ανοιχτή τεχνολογία και λογισμικό.
  8. Χρήση των χώρων το απόγευμα από τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Δημιουργία δραστηριοτήτων για τα παιδιά και από τα παιδιά
  9. Ομάδες τεχνών και ετήσιο φεστιβαλ
  10. Συνεργασία διδασκόντων γονέων: Αμοιβαίος σεβασμός, αλληλοενημέρωση, αλληλοστήριξη, εκμετάλλευση των τεχνολογιών πληροφορικής για τις συναντήσεις και κλείσιμο ραντεβού. 
  11. Συνεργασία με διδάσκοντες στο πλαίσιο των εργαστήριων δεξιοτήτων. Τα εργαστήρια να συμπεριλάβουν ζητήματα των τοπικών κοινοτήτων και των παγκόσμιων προβλημάτων και να απαλλαγούν από πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες που τα “απονευρώνουν”. Θέλουμε να είναι μία ουσιαστική βάση διαθεματικής προσέγγισης σημαντικών προβλημάτων της κοινωνίας. 
  12. Καινοτόμες εκπαιδευτικές μέθοδοι και απεξάρτηση από ένα εξεταστικο-κεντρικό σύστημα. Πχ ενθάρρυνση υιοθέτησης της ομαδο-συνεργατικής μεθοδολογίας σε projects. Σύνδεση της μάθησης με ζητήματα της κοινότητας. Θα μπορούσαμε να αρχίσουμε με μία συνάντηση δασκάλων/καθηγητών και γονέων για να μοιραστούμε τις ήδη εφαρμοζόμενες μεθόδους
  13. Έλεγχος και συμμετοχική παρακολούθηση του προϋπολογισμού των σχολικών επιτροπών και συμμετοχή στις διαβουλευτικές διαδικασίες τεχνικών έργων και προϋπολογισμού του Δήμου, οι οποίες διεκδικούμε να λαμβάνουν υπόψη τη γνώμη και τις προτάσεις μας στη φάση του σχεδιασμού τους. 
  Διεκδικούμε να μην υπάρχουν εκπτώσεις στις ανάγκες για:

  1. Τη σχολική στέγη: Θέλουμε όλα τα σχολεία του δήμου να στεγάζονται σε δημόσιες υποδομές οι οποίες να είναι λειτουργικές διαθέτοντας όλους τους κατάλληλους χώρους για εργαστήρια, άθληση, στήριξη, σίτιση, εκδηλώσεις κοκ. Αυτή θέλουμε να είναι η προοπτική για όλα τα σχολεία του Δήμου Θέρμης.
  2. Τα εποπτικά μέσα και εργαστηριακό εξοπλισμό: Θέλουμε όλα τα σχολεία να διαθέτουν σύγχρονα εποπτικά μέσα και εργαστηριακό εξοπλισμό που καθιστούν την εκπαίδευση κατανοητή χρήσιμη και ελκυστική
  3. Τη στελέχωση των σχολείων με μόνιμο προσωπικό και μηδενισμό των κενών σε ότι αφορά στους διδάσκοντες. Δεκαετίες τώρα βιώνουμε το καθεστώς των αναπληρωτών και των κενών που μερικά συμπληρώνονται τον Δεκέμβριο ή ακόμη και τον Φεβρουάριο.
  4. Οι κοινωνικές ανισότητες αλλά και άλλοι παράγοντες οδηγούν κάποιους μαθητές να έχουν μαθησιακές ελλείψεις. Θέλουμε να υπάρχει στήριξη των πιο αδύναμων μαθησιακά μαθητών. Την ίδια και ίσως μεγαλύτερη στήριξη θέλουμε να υπάρχει για όλους τους μαθητές ΑμεΑ που είναι όλα αυτά τα υπέροχα παιδιά με “ειδικές δεξιότητες”
  5. Ο αριθμός παιδιών ανά τάξη είναι ιδιαίτερα  σημαντική παράμετρος της ποιότητας της εκπαίδευσης. Αν θέλουμε μία ποιοτική και όχι μαζική εκπαίδευση, μία εκπαίδευση που να σχετίζεται με τα ιδιαίτερα ταλέντα και δυνατότητες κάθε παιδιού, τότε η μείωση της αναλογίας μαθητών ανά διδάσκοντα είναι μονόδρομος. Θέλουμε αυτή η αναλογία στο μέλλον να φτάσει προοδευτικά στα 15 άτομα ανά διδάσκοντα.
  6. Τόσος την προηγούμενη όσο και τη φετινή χρονιά το υπουργείο μείωσε χωρίς αιτιολόγηση τις ώρες καθαριότητας  και έτσι τώρα βρίσκονται σε μεγαλύτερη αναντιστοιχία με τις ανάγκες που ο δήμος είχε ζητήσει. Θέλουμε να υπάρξει μόνιμο προσωπικό καθαριότητας και επιπλέον -μετά από εκπαίδευση- το προσωπικό αυτό να είναι υπεύθυνο και για την βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων (μείωση επανάχρηση, ανακύκλωση).
  7. Για να λειτουργούν τα σχολεία μας  όσο το δυνατόν καλύτερα χρειάζονται
    1. επιστάτες έτσι ώστε οι διευθυντές/τριες να απασχολούνται με το εκπαιδευτικό τους έργο απερίσπαστοι,
    2. και φύλακες για να λειτουργούν τα σχολεία μετά τη λήξη του ολοήμερου προς όφελος των μαθητών/τριών και της ευρύτερης κοινότητας
  8. Θέλουμε οι μεταφορές των μαθητών να αφορούν όλες τις ειδικές περιπτώσεις (όπως πχ η διάσχιση επικίνδυνων δρόμων και άλλων δυσκολιών πρόσβασης) πέραν της χιλιομετρικής απόστασης. Επιθυμούμε η μελλοντική στόχευση να είναι η εφαρμογή του σχολικού λεωφορείου  το οποίο να μπορεί να χρησιμοποιείται για ποικίλες άλλες ανάγκες της σχολικής ζωής.
  9. Θέλουμε η υγεία των παιδιών να είναι σημαντική προτεραιότητα, με περισσότερες ώρες ψυχολογικής στήριξης, δωρεάν πρόσβαση σε ένα αναβαθμισμένο κέντρο υγείας και υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης.